Harva tietokonepelimuoto vie yhtä paljon aikaa kuin MMORPG-pelit.
Minun paheeni on jo pitemmän aikaa ollut Guild Wars 2. Peli sijoittaa pelaajan
tuhansien muiden pelaajien seuraksi Tyria nimiseen fantasiamaailmaan, jota
kiusaavat jättiläismäiset lohikäärmeet.
Peliä on sanottu monessa yhteydessä uuden sukupolven MMORPG-peliksi.
Tämä siksi, että sen pelimekaniikat ovat kehittyneet Wowista muistuttamaan
enemmän jotain uutta, kuin mitä kymmenet muut Wow-kloonit ovat tarjonneet. Guild
Wars ei myöskään nojaa kuukausimaksuihin, jotka patistavat pelaamaan rahoilleen
vastinetta.
Perusasetelma on samankaltainen: pelaaja hallitsee hahmoa ja
ohjastaa tätä ympäri maita ja mantuja suorittaen tehtäviä. Tehtävien keruu toimii
vaivattomasti ja hahmon kehittäminen on todella vaivatonta. Maailman rakenne
eroaa jossain määrin perusfantasiamaailmasta. Perinteisten haltioiden ja
kääpiöiden tilalla on hieman sarveikkaita kissoja muistuttavat Charrit ja
tiedostavan puun synnyttävät Sylvarit.
Toki pelissä on MMORPG-pelien ongelmat. Kun maailmassa on
tuhansia pelaajia, ei pelaaja ole erityisessä sankarinasemassa. Peli myöskin
toistaa itseään ja vaatii paljon aikaa. Tärkein vaatimus kuitenkin on sopivan
peliyhteisön löytyminen. Ilman ystäviä peli kun yksinkertaisesti ei ole kivaa.
Arvosana 3+/5
Lajityyppinsä hyvä edustaja, joka ansaitsee pisteensä
tarjoamalla loputtoman määrän viihdettä pelin hintaa vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti