lauantai 15. maaliskuuta 2014

Peli-esittely: Guild Wars 2 (2012)



Harva tietokonepelimuoto vie yhtä paljon aikaa kuin MMORPG-pelit. Minun paheeni on jo pitemmän aikaa ollut Guild Wars 2. Peli sijoittaa pelaajan tuhansien muiden pelaajien seuraksi Tyria nimiseen fantasiamaailmaan, jota kiusaavat jättiläismäiset lohikäärmeet. 

Peliä on sanottu monessa yhteydessä uuden sukupolven MMORPG-peliksi. Tämä siksi, että sen pelimekaniikat ovat kehittyneet Wowista muistuttamaan enemmän jotain uutta, kuin mitä kymmenet muut Wow-kloonit ovat tarjonneet. Guild Wars ei myöskään nojaa kuukausimaksuihin, jotka patistavat pelaamaan rahoilleen vastinetta. 

Perusasetelma on samankaltainen: pelaaja hallitsee hahmoa ja ohjastaa tätä ympäri maita ja mantuja suorittaen tehtäviä. Tehtävien keruu toimii vaivattomasti ja hahmon kehittäminen on todella vaivatonta. Maailman rakenne eroaa jossain määrin perusfantasiamaailmasta. Perinteisten haltioiden ja kääpiöiden tilalla on hieman sarveikkaita kissoja muistuttavat Charrit ja tiedostavan puun synnyttävät Sylvarit.

Toki pelissä on MMORPG-pelien ongelmat. Kun maailmassa on tuhansia pelaajia, ei pelaaja ole erityisessä sankarinasemassa. Peli myöskin toistaa itseään ja vaatii paljon aikaa. Tärkein vaatimus kuitenkin on sopivan peliyhteisön löytyminen. Ilman ystäviä peli kun yksinkertaisesti ei ole kivaa.






 
Arvosana  3+/5

Lajityyppinsä hyvä edustaja, joka ansaitsee pisteensä tarjoamalla loputtoman määrän viihdettä pelin hintaa vastaan. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti