
Dragon Age 1 oli minusta varsin toimiva tietokoneroolipeli,
joka sijoittuu parhaimpien joukkoon, kenties kärkikymmenen joukkoon. Hankin
toisen osan sen ilmestyessä, vaikka arvostelut eivät olleet pelistä
positiivisia. Pelin arcademainen pelitaistelu ja muuttunut kuvakulma
vieraannuttivat minut pelistä. Dragon Age 2 unohtuikin koneelleni vuosiksi.
Nyt pelillä on takana noin kaksitoista tuntia pelaamista. Alkumetreistä
lähtien on selvää, ettei peli ole samaa luokkaa ensimmäisen osansa kanssa. Peli
kuitenkin ehkä kärsii suurista ennakko-odotuksistaan, eikä näin ollen ole aivan
niin surkea kuin mitä on sanottu.
Peli keskittyy Hawken-perheeseen, joka pakenee maasta
toiseen Blight-nimisen mullistuksen tieltä. Tässä mullistuksessa etelän
aavikoilta hyökkää tuhatmäärin paikallisia örkinvastineita tartuttaen tautia
ihmisiin. Hawken perhe: päähenkilö, tämän sisarus ja äiti ajautuvat hakemaan
turvaa meren takaisesta kaupunkivaltiosta, jossa näillä on sukua.
Suku valitettavasti on juoppolalli eno, joka on saanut suvun
talouden retuperälle. Pärjätäkseen kaupungissa on pelaajien tehtävä yhtä sun
toista rahojensa eteen. Itse tehtävät ovat varsin perinteisiä
roolipelitehtäviä: tapa se henkilö, hae tuo esine jne. Ja ne ovat vielä
toteutettu todella yllätyksettömästi. Pahimmillaan tehtävät jopa spoilaavat
itse itseään. Esimerkiksi alkemisti haluaa itselleen palan lohikäärmeen kynttä
ja kaivoksen pitäjä haluaa selvittää mitä hänen kaivoksessaan tapahtuu, kun
työntekijöitä katoaa. Ja tehtäväikonit näyttävät tapahtumien ratkeavan samassa
paikassa. Yllätys, kaivoksessa saattaa olla lohikäärme.
Tehtäviä hieman parantaa niiden kyseenalaisuus. Työt ovat
pakolaisvirran takia tosi vähissä ja jäljellejääneet työt eivät ole
mukavimmasta päästä. Osallistuuko maksua vastaan noitajahtiin vai auttaako
poloisen yksilön yhteisöön, jossa tämä saattaa saada apua ongelmaansa? Auttaako
saamaan kiinni hallitsijan sarjamurhaajapojan tietäen että tämän isä vain suojelee
tätä vai suorittaako omankäden oikeutta ja saa niskaansa hallinnon vihan? Lisäväriä
edelliseen tuo vielä päähenkilön ystävät, jotka saattavat sitten ottaa
nokkiinsa mikäli päähenkilön näkemykset eivät vastaa omiaan.
Peliä on kritisoitu myös suuren ja selkeän tavoitteen
puuttumisesta. Se ei tässä tapauksessa ole minusta mikään vika. Itse nimittäin
koin pienten tehtävien tekemisen huomattavasti mielenkiintoisemmaksi kuin
ainaisen maailman pelastelun. Ehkä se johtuu siitä, että olen pelannut pelejä
liikaakin.
![]() |
Kaupungissa on suuruuden tuntua. |
Positiivisen huomautuksen peli ansaitsee kaupungistaan. Se
nimittäin onnistuu luomaan mielikuvan suuresta asuinpaikasta, jossa asuukin
ihmisiä. Tämä on ollut minun kohdallani ongelma niin monissa peleissä. Itse
kaupunkia on vain kourallinen ruutuja, mutta niistä otetaan paljon irti. Peli
käyttää Mass effect peleistä tuttua tehtävänjakokeskusta, josta siirrytään
tapahtumapaikkojen välillä.
![]() |
Kaupungin paikat, ruudut kertovat matkakohteet, nuolet puolestaan missä paikoissa on aktiivisia tehtäviä. |
Dragon agen suurin ongelma on kuitenkin se, että se on ennen
kaikkea venytetty peli. Taisteluihin ilmestyy hirviöaaltoja toistensa
jälkeen, jotta taisteluihin tulee
pituutta lisää. Taistelusysteemi on niin kevyt, että pitkät taistelut tuntuvat
tylsiltä. Vaikeustasoa voi säätää, mutta se ei tee taisteluista kiinnostavia,
ainoastaan vaikeampia ja tylsiä. Karttaruutuja on pelissä säälittävän vähän ja
niitä uusiokäytetään tolkuttoman härskisti hyväksi. Sama luola voi toimia
milloin minkin tehtävän näyttämönä. Se saa kyllä pelin tuntumaan hyvin
halvalta.
![]() | ||
Tylsät neliöt eivät kyllä kannusta hahmon tavaroitten kehittämiseen. |
Viimeisen kritiikin ansaitsee pelin inventaariosysteemi, josta en olisi saanut tylsemmän näköistä vaikka olisin yrittänyt. Jokainen ikoni on mitäänsanomaton. Se sentään toimii jossain määrin, mutta tuntuu pikkuisen kömpelöltä joka lienee jälleen kerran konsolikäännössuunnittelun syytä.
![]() |
Pelin edetessä kavereita kertyy. |
Pelistä muualla:
Arvosana: 2-/5
Kevyt roolipeliseikkailu joka sopii niille, jotka ovat
ehtineet pelata jo kaiken muun mahdollisen lävitse.
Hyvää
+ Mielenkiintoinen maailma
+ Ääninäytellyt hahmot
Huonoa
- Pelin sisällön venyttäminen keinotekoisesti lisäämällä
turhanpäiväisiä taisteluita ja aaltoja taisteluihin.
- Taistelusysteemi, joka on niin kovin yksinkertainen Dragon
Age ykköseen verrattuna.
- Karttojen uudelleen käyttö.
- Yksinkertainen ja kovin tylsä tavaroidenhallintapuoli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti