Tämän viikon peliksi minulla nousi Deus Ex: Human
Revolution. Sain sen aikanaan steamin kautta ystävältäni, jolle oli kertynyt
useampikin kappale kyseistä peliä.
Ennakko-odotukseni pelistä olivat varsin korkealla.
Alkuperäinen Deus Ex oli monessa mielessä genremullistaja, joka saavutti vankan
jalansijan genressään. Heikomman jatko-osan jälkeen kolmannen osan sanotaan
palaavan tasolleen. Eikä syyttä sanota. Peli nimittäin on koukuttava. Jopa
siinä määrin koukuttava, että huomasin laiminlyöväni muita
vapaa-ajanvietteitäni kuten kirjoittamista.
Pelin tarina alkaa kun biotekniikkaa valmistavan Sarif suuryrityksen
tutkimuslaitokseen tehdään isku. Iskusta selviää vain kolme henkilöä, joista
yksi on pelin päähenkilö turvapäällikkö Adam Jensen. Hänkään ei tosin selviä
vammoitta, vaan pitääkseen hänet hengissä Sarif pumppaa tämän täyteen jos jonkinmoista
biotekniikkaa. Toipilasaikaa ei anneta, vaan Jensen joutuu oitis takaisin
kentälle ratkomaan tapahtumaketjua.
Päähenkilö on kuin ihmiskokoinen linkkuveitsi. Kaikki työkalut samassa paketissa. |
Päälisin puolin peli vaikuttaa perus FPS-peliltä, mutta kun
peliin uppoutuu pienenkin hetken ajan, huomaa ettei kyse ole tusinaputkijuoksusta.
Peli nimittäin tarjoaa jokaiseen päämäärään reitin eri taitoja käyttämällä. Suoraviivaisin
pelaaja voi yhä ampua tiensä vartijoiden lävitse, mutta paljon palkitsevampaa on
hiippailla vartijoiden ohitse näiden huomaamatta.
Pelimaailma on mahtava. Ränsistynyt Detroit vilisee vanhaa kunnon
Blade Runner-teemaa, täyteen ahdettu Hengsha puolestaan vie Kyperpunkkia Aasian
suurkaupunkiin. Jokainen paikka on täynnä pieniä yksityiskohtia, kuten salaisia
huoneita löydettäväksi. Ääninäyttelijät ovat pääsääntöisesti ensiluokkaisia,
joskin päähenkilön jatkuvasti machonoloinen möreys tuo mieleen Batmanin.
Jos pelistä pitäisi etsiä moitittavaa niin inventaario ja
pelin karttapalvelu ovat hieman kömpelöitä. Tästä varmaan voi syyttää
konsoliversioita, jotka vaativat peliltä yksinkertaisuutta. Pelistä myös löytyi
kiusallinen bugi, jossa yksi tehtävähenkilöistä katosi jonnekin taivaalle oikean
kerrostaloasunnon sijaan.
Peliin vierähtävästä ajasta on vähän vaikea sanoa mitään.
Paljon peliajan kestosta riippuu nimittäin pelaajan innosta könytä eri paikkoja
lävitse. Itselläni on peliin uponnut noin kolmekymmentä tuntia ja uskoisin
olevani pelissä noin puolessa välissä.
Kokonaisuutena piristävä sci-fipeli, joka kaappaa mukaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti