keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Peliarvostelu: The Witcher 2: Assassins of Kings

Noituri, tuo Andrzej Sapkowskin fantasiasarja nousi länsimaiden suurempaan tietoisuuteen tietokonepelinsä kautta vuonna 2007. Osaltaan se sai sarjalle englanninkielisen käännöksen ja tietoisuuteen päästyään nousi aikamoiseksi ilmiöksi. Toki omassa maassaan Witcher oli saanut jo silloin oman elokuvan, tv-sarjan ja sarjakuvia.

Ensimmäinen Witcher-peli koukutti minut pahemman kerran koneeni ääreen. Vauhdikkaita taisteluita ja todella vetovoimaista tunnelmaa sisältänyt peli sijoittui kertaheitolla tietokoneroolipelien kärkikastiin. Pelissä riitti haastetta, sillä miekkailu ei ollut aivotonta nappien mätkintää, vaan liikkeitä piti miettiä hieman etukäteen.  Sarjan toisella osalla siis on isot saappaat täytettävinään.
Kysymykseen siitä miksi tartuin peliin vasta nyt, kun se kuitenkin julkaistiin jo 2011, en osaa oikein vastata. Pelaaminen oli pitkään poissa harrastuksistani ennen tuota ajankohtaa, mutta pohjimmiltaan kyse lienee vain tilaisuuden ja innostuksen puutteesta.

Peli seuraa Geralt nimistä noituria, joka joutuu keskelle ajojahtia osittain sattuman, osittain salaperäisten olosuhteiden takia. Geralt nimittäin sattuu olemaan kuninkaan kanssa yksinään tornissa, kun salamurhaaja päättää hyökätä kuninkaan kimppuun. Tämän murhatyön onnistuessa Geralt jää yksin kuninkaan ruumiin luo muiden sotilaiden ilmestyessä paikalle. Väärinkäsityksen korjatakseen Geraltin täytyykin murtautua ulos vankilasta ja yrittää puhdistaa nimensä ottamalla kiinni kuninkaan oikean surmaajan. Seikkailu viekin Geraltin pitkin maita ja mantuja kohtaamaan ensimmäisestä osasta tuttuja hirviöitä ja poliittisia voimia.

Ensisilmäyksellä peli on hyvinkin kaunis. Jopa minun vanhentuneella koneella olevilla minimiasetuksilla peliä katselee enemmän kuin mielellään. Pelissä on myös ympäristön mallinnus kohdillaan: kyläläiset pyörivät asioillaan ja käyvät keskusteluita, rientävät sateensuojaan kun alkaa sataa ja menevät nukkumaan kun tulee yö. Valitettavasti nämä olisivat vaatineet vähän lisää sisältöä, sillä vaikka ihmisten juttelut ovat laadukkaita, ne alkavat toistaa itseään todella nopeasti. Pahimmat lienevät kylän lapset, jotka juoksevat noiturin perässä toistaen yhtä ja samaa kysymystä. Se jos mikä on pelottavaa.

Ihmiset kokoontuvat illansuussa kertomaan tarinoita nuotiolle.
Tehtävät sisältävät aikamoisia helmiä, kuten paikallisen siltapeikon taltuttamista. Kylässä on silta, josta on pitänyt huolta peikko. Nyt peikko on kuitenkin langennut väkijuomiin, tuhonnut siltansa ja ryöstelee ohikulkijoita. Noiturin kohdatessa peikon paljastuukin että peikon vaimo on tapettu ja poloinen ryyppää unohtaakseen. Noiturin kostettua peikon kuoleman pääsee peikko takaisin jaloilleen ja korjaa tuhonsa jäänteet.

Onnistunutta ympäristöä
Mutta löytyy pelistä valitettavaakin, ja se suurin on kontrollit. Hahmo nimittäin liikkuu ympäriinsä nykähdyksittäin, mikä tekee hahmon liikuttamisesta enemmän kuin vaikeaa. Vielä vaikeammaksi asia muuttuu, koska asioiden kerääminen on hyvin riippuvaista siitä missä kohtaa noituri sattuu seisomaan. Kun ongelmat lyö yhteen päädytään monesti tilanteeseen jossa noituri loikkii kerättävän tavaran yli uudestaan ja uudestaan. Oma lukunsa vielä ovat ansat, jotka purkaakseen noiturin pitää olla aivan ansan vieressä, muttei kuitenkaan koskea siihen. Onnea vain, kun noituri ei osaa olla loikkimatta. Sama kömpelyys toistuu muutamassa muussakin pelin osa-alueessa.

Inventaario on jälleen kerran sekava lista eri tarvikkeita ja eri asioiden vertaileminen on tehty kovin vaikeasti. Olen valittanut jo konsoli-inventaarioista niin paljon eri pelien yhteydessä ettei aiheesta tarvitse enempää itkeä.


Pelistä lisää: 

 



 

4-/5
Hyvä peli.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti