State of Decay lähtee liikkeelle genren tavanomaisuuksien kautta. Kaksi kaverusta on ollut pari viikkoa erämetsällä ja palatessaan ihmisten ilmoille huomaavat asioiden olevan huonosti. Alueella on valtoimenaan epäkuolleita ja laakso on eristetty armeijan toimin muusta maailmasta.
Sitten onkin edessä selviytyjien kerääminen yhteen, tukikohdan rakentelu ja naapureiden kanssa työskentely. Tavaroita kerätään, hahmojen taitoja kehitetään ja pieniä tehtäviä hoidetaan.
Pelijärjestelmä on hieman erikoinen. Hahmoista ohjataan yhtä kerrallaan ja valittavissa on kaikki ryhmän jäsenet, joiden kanssa on hyvää pataa. Löydettyjä tavaroita viemällä kotiin ansaitsee mainetta, jonka avulla voi sitten komennella muita selviytyjiä.
Zombieden täyttämässä maailmassa autot ovat parhaita ystäviäsi. |
Minulle suurimmaksi ongelmaksi järjestelmästä muodostui pelin tapa simuloida ajan kulumista kun peli ei ole päällä. Tarvikkeet kuluivat, tehtävät vaihtuivat ja zombeja tuli naapurustoon lisää. Se loi tunteen siitä, että peliä ei voi jättää rauhaan. Tämä ratkaisu oli minusta typerä. Henkilölle jolla ei ole intressiä (tai aikaa) pelata paljon joutuu ahtaalle.
Syy miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty on suhteellisen selvä: se luo lisää peliaikaa muuten lyhyelle pelille. Pelistä löytyy pelattavaa noin kuudeksitoista tunniksi ja peliin löytyy DLC, joka tarjoaa noin kuusi tuntia lisää.
Pelistä muualla:
Wikipedia
GameGeek
Steam
+tunnelmallinen
+toimiva pelimaailma
-ajan simuloitu kuluminen
-itseään toistava
-keskeneräinen
-lyhyt
2+/5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti