Early Access-tietokonepelit ovat pelejä, jotka tulevat myyntiin keskeneräisinä. Pelaajat maksavat pelistä usein hieman täyttä pelihintaa vähemmän ja toimivat peliyhtiöille rahavirtana jo silloin kun peli on vasta kehitteillä.
Kun ensimmäisen kerran törmäsin Early Access peliin, pidin sitä jännittävänä kokeiluna. Pelaajat pääsivät näkemään pelin kehitystä sisältä käsin. Muutokset peleissä olivat havaittavissa helposti ja pelimaailman rakentuminen oli hauskaa seurattavaa.
Mitä pidemmälle kuitenkin pelejen kehitystä seurasin, kriittisemmäksi muutuin genren suhteen. Osa peleistä lupasi vaikka mitä ominaisuuksia ja rahoituksen saatuaan juoksi karkuun rahojen kanssa (War Z) tuoden pelin takaisin uudelleen räätälöitynä ja uuden kohdeyleisön toivossa.
Valtaosa genren peleistä oli yksinkertaisesti vailla todellista sisältöä (DayZ, Rust yms.) Vaikka molemmat esimerkkipelit ovat sentään jatkaneet kehitystään, pitäisi peliltä toivoa enemmän.
Julkaisutavan suurin ongelma on, että kun peli julkaistaan keskeneräisenä pelaajat ehtivät koluta sen lävitsekkin keskeneräisenä ja suunnata seuraavaan ennen kuin peli on edes valmis. Minulle se on hieman sama kuin kirjakäsikirjoituksen lukeminen. Siitä voi saada paljonkin irti, mutta se ei ole viimeistelty teos. Muita esimerkkejä voisi olla vaikkapa sarjakuvan lukeminen ennen kuvien piirtämistä tai elokuvan katsominen ennen leikkaamista. Viihdemuotoa alentavaa omalla tavallaan.
Koska kyseinen julkaisutapa on ollut niin kovin suosittu, siitä on tulossa ainakin survival horror-lajityypissä normi. Ja steam on täynnä toinen toistensa kopiota survival-peleistä, joiden pelaajat ovat kadonneet ennen valmistumistakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti