keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Tietokonepeli: Deus Ex: Human Revolution



Tämän viikon peliksi minulla nousi Deus Ex: Human Revolution. Sain sen aikanaan steamin kautta ystävältäni, jolle oli kertynyt useampikin kappale kyseistä peliä.
Ennakko-odotukseni pelistä olivat varsin korkealla. Alkuperäinen Deus Ex oli monessa mielessä genremullistaja, joka saavutti vankan jalansijan genressään. Heikomman jatko-osan jälkeen kolmannen osan sanotaan palaavan tasolleen. Eikä syyttä sanota. Peli nimittäin on koukuttava. Jopa siinä määrin koukuttava, että huomasin laiminlyöväni muita vapaa-ajanvietteitäni kuten kirjoittamista. 

Pelin tarina alkaa kun biotekniikkaa valmistavan Sarif suuryrityksen tutkimuslaitokseen tehdään isku. Iskusta selviää vain kolme henkilöä, joista yksi on pelin päähenkilö turvapäällikkö Adam Jensen. Hänkään ei tosin selviä vammoitta, vaan pitääkseen hänet hengissä Sarif pumppaa tämän täyteen jos jonkinmoista biotekniikkaa. Toipilasaikaa ei anneta, vaan Jensen joutuu oitis takaisin kentälle ratkomaan tapahtumaketjua.

Päähenkilö on kuin ihmiskokoinen linkkuveitsi. Kaikki työkalut samassa paketissa.
Päälisin puolin peli vaikuttaa perus FPS-peliltä, mutta kun peliin uppoutuu pienenkin hetken ajan, huomaa ettei kyse ole tusinaputkijuoksusta. Peli nimittäin tarjoaa jokaiseen päämäärään reitin eri taitoja käyttämällä. Suoraviivaisin pelaaja voi yhä ampua tiensä vartijoiden lävitse, mutta paljon palkitsevampaa on hiippailla vartijoiden ohitse näiden huomaamatta.

Pelimaailma on mahtava. Ränsistynyt Detroit vilisee vanhaa kunnon Blade Runner-teemaa, täyteen ahdettu Hengsha puolestaan vie Kyperpunkkia Aasian suurkaupunkiin. Jokainen paikka on täynnä pieniä yksityiskohtia, kuten salaisia huoneita löydettäväksi. Ääninäyttelijät ovat pääsääntöisesti ensiluokkaisia, joskin päähenkilön jatkuvasti machonoloinen möreys tuo mieleen Batmanin.  

Jos pelistä pitäisi etsiä moitittavaa niin inventaario ja pelin karttapalvelu ovat hieman kömpelöitä. Tästä varmaan voi syyttää konsoliversioita, jotka vaativat peliltä yksinkertaisuutta. Pelistä myös löytyi kiusallinen bugi, jossa yksi tehtävähenkilöistä katosi jonnekin taivaalle oikean kerrostaloasunnon sijaan.

Peliin vierähtävästä ajasta on vähän vaikea sanoa mitään. Paljon peliajan kestosta riippuu nimittäin pelaajan innosta könytä eri paikkoja lävitse. Itselläni on peliin uponnut noin kolmekymmentä tuntia ja uskoisin olevani pelissä noin puolessa välissä. 




Deus Ex-tulevaisuus on valotauluhelvetti.


Arvosana 4+/5

Kokonaisuutena piristävä sci-fipeli, joka kaappaa mukaansa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti